Nohavica
zhudebnil své století
MF DNES - 28.11.1996

Vzrušujícím průsečíkem hudebních kořenů těšínského
písničkáře Jaromíra Nohavici je album Divné století.
Tomu odpovídá i zvuková a muzikantská pestrost šestnácti
nahrávek.
Když Nohavica natáčel desku Mikymauzoleum, svěřil
hudební aranžmá Karlu Plíhalovi. Nyní se s podobnou
žádostí obrátil na Víta Sázavského. Bylo to oboustranně
prospěšné: některé písně se díky hudebním aranžím
pozvedly o několik pater výš nebo dostaly nové rozměry.
To se v Nohavicově diskografii přihodilo poprvé. Stejně
jako ubylo v jeho textech slov - ve prospěch hudby. Bez
dráždivé jazzující trubky Miroslava Surky si nelze
představit vášnivou píseň Planu. Conga Pavla Plánky
udávají tajemný rytmus staré Nohavicově baladě o
svobodě, nazvané Divocí koně. Neodolatelně rusky "swingující"
kapela v písni Petěrburg přesune náladu o tisíc
kilometrů na východ. Cohenovské písničkářské klima,
střihnuté židovskou hudebností i tahací heligonkou,
navozuje Danse macabre. A prosté tleskání působí stejně
přirozeně jako rockůvka Před dveřmi, ve které hrají
členové skupiny Buty.
Nohavicovo středoevropanství je nepřeslechnutelným
jádrem všech písní. Dalším svorníkem jsou Nohavicovy
texty, uchycené v tomto divném století. Zasahují jeho
skvělý počátek (Těšínká) i hořce podivný konec (Litanie
u konce století) - ale to je jen jedna myšlenková linie.
Album působí jako celek, v němž zní silné milostné i
komediantské tóny stejně jako polemiky o lidské
představě Boha. Tu se mihne puškinovská "depka", kouř z
nacistických krematorií či obraz mlčícího starce, který
zažil příliš mnoho. A na závěr ještě přijde smích -
přímo smrti do tváře.
Bylo to divné století, jež autorovi spíše přidalo další
pochybnosti. "Hledáme kořeny, nic o nich nevíme,
bloudíme v podzemí, pod zemí bloudíme, marně a přece,"
zpívá Nohavica v Litanii u konce století. Jeho pocity
nezakotvení a nejistoty přispěly k obrazu našeho
století. A ještě něco navíc: v moři angloamerické
produkce a v tomto provedení je deska Divné století
zvlášť osvěžujícím počinem.
Vladimír Vlasák
Zdroj: MLADÁ
FRONTA DNES |