"Pomoz
mi v mé samotě," zpívá Jaromír Nohavica na svém
novém albu. Volá na svou vysněnou ženu, ale přichází
někdo jiný: aranžéři a hudebníci s nástroji.
Jak to
často v životě bývá, dobrý úmysl pomocníků nevychází
vždy tak, jak je zamýšlen. Některým jedincům samota
svědčí, byť sami jsou opačného názoru. To je
Nohavicův případ.
Když Jaromír Nohavica roku 1997 absolvoval sérii
koncertů s kapelou, bralo se to jako snaha o
zajímavé oživení. Ovšem snaha sporná, snaha spojit
dvě věci, které dobře fungují samy o sobě. Podobně
bylo možné hledět i na následující koncertní album,
kde byl Nohavica na přebalu uveden s kapelou (s
velkým K). I z tábora umělce navíc přicházely zvěsti,
že se v nové konstelaci necítí ve své kůži. Což je
po tolika letech solitérství jen s kytarou v ruce a
s poetikou tak svébytnou, až je nepřenosná, docela
pochopitelné.
Uplynuly dva roky a Nohavica připravil nové studiové
album. Od Monitoru-EMI si k BMG však přenesl i
tvůrčí model, který se do té chvíle pořád ještě zdál
jako jednorázový – zvláště když Nohavica v mezičase
koncertoval opět sólově. Na přebalu teď už není o
kapele ani zmínka, jako by se Nohavica s doprovodem
měl pro budoucnost stát normou.
Podobně jako na koncertním albu se hlavním
spasitelem před samotou stal Nohavicovi tandem
Zdeněk Vřešťál a Vít Sázavský. Obklopili jej v
zásadě týmž týmem spoluhráčů; ubylo jen aranžérské
opulence, takže chybějí např. plechové dechy, jimiž
minulá éra hýřila. Oba hlavní spoluaktéři se rovněž
chopili aranží. Z let práce s Nerezem mají smysl pro
jemnost, drobnokresebné detaily a efektivní
zvýraznění minimálními prostředky. Nicméně přes
všechny tyto dispozice a jejich vtělení do
společného díla výsledek opět nenaplňuje očekávání a
sólovému Nohavicovi zůstává mnohé dlužen.
Problém bude patrně v tom, že Nohavica sám je
natolik silný interpret, že nepotřebuje zvýraznění,
což byl jistě jeden z motivů spojení s kapelou.
Každý takový pokus se míjí účinkem, ba co víc -
rozptyluje. Odvádí pozornost posluchače, kterému to
nedá a musí se zaposlouchat do kouzelných,
minimalistických aranží, jež byly tak účinné při
spolupůsobení s méně vyhraněnými interprety. Zdá se
však, že rozptylují i samého interpreta: když nic
jiného, nutí jej k pečlivějšímu pěveckému projevu,
zatímco jedna ze složek jeho síly je právě v jeho
opaku. Svazují jej neviditelným, pavučinkovým
předivem povinností k instrumentaci tak, že není
svůj, neakcentuje písničková poselství tak precizně,
jak jsme u něj bývali zvyklí. V nejvýraznějších
skladbách (např. Maria Panna) se aranžéři přiklonili
k adekvátnímu tvaru a Nohavica je rázem někdo jiný.
Naopak u skladeb slabších na sebe snadno strhnou
pozornost a z Nohavici mnoho nezbude; jen s kytarou
dokázal takové situace ukočírovat silou osobnosti.
Ale
možná je to jen pohled zakonzervovaného
tradicionalisty. Chtít po někom, aby pětadvacet let
zůstal sám a ani se nepokusil o vývoj, asi nelze.
Jen je třeba mít na zřeteli, že i vývoj má slepé
uličky.
Roman
Lipčík
Zdroj:
Nedělní noviny