Pálenka
většinou pomáhá zapomenout. Nohavicova ale vzpomínky
přivolá
MUSICSERVER.CZ - 6. 2.2006
 Jaromír Nohavica má
novou desku. Kdykoliv zazní tato věta, je každému, kdo
se alespoň trochu zajímá o naši hudební scénu, jasné, že
se jedná o událost. Tento ostravsko-těšínský bard
(trochu klišé, já vím, ale kdo jiný by mohl být zván
bardem, když ne Nohavica?) již dávno neoslovuje pouze
folkové publikum. Popularita jeho tvorby je
pravděpodobně tak velká mimo jiné i proto, že se nikdy
nebál v rámci svého dobrého vkusu experimentovat. A mezi
jeho nejvýraznější experimenty se jistě zařadí i
"Pražská pálená", i když tentokráte nikoliv pro svůj
obsah, nýbrž způsob distribuce. Kdokoliv máte jen trochu
rozumně rychlé připojení k internetu, máte možnost si na
Jarkových stránkách toto živé album o dvaadvaceti
písních stáhnout buď ve formátu MP3 v kvalitě 192 kb/s
(celkem 92,174 MB dat), nebo ve formátu WMA v kvalitě 48
kb/s (23,53 MB dat). A to vše zcela legálně a zdarma,
neboť, jak Jarek v internetové debatě se svými příznivci
pravil: "Za dárky se neplatí." Tak pojďme ten balíček
otevřít a nahlédnout, co je v něm.
V prvé
řadě je to dárek pro nás, kterým ty staré šuměnky,
nahrávané kdysi tajně bůhvíkým na Jarkových koncertech,
už opravdu přestávají hrát. Vysvětlení pro vás, milé
děti: šuměnkami myslím magnetofonové kazety (takové to
malé se dvěma kotoučky, mezi nimiž se sem a tam
převíjela uzoučká hnědá páska). Ony už ty kopie, co jsme
získávali všude možně - já třeba od spolužáků na střední
škole -, byly nejméně 158. a věk a neustálé přehrávání
se na nich také podepsaly. Tak pro nás je "Pražská
pálená" dárkem jako hrom. Pokud se nemýlím, tak
nejnovější píseň je závěrečná "Pane prezidente" z konce
devadesátých let. Její zařazení je trochu překvapivé,
neboť když tuto Václavu Havlovi věnovanou skladbu Jarek
složil, říkával na koncertech, že ji nikdy na žádnou
desku nedá. Ale uznávám, že toto je takzvaná jiná
situace. A ostatní? Vzpomínka na vzpomínku, při kterých
jednoho (mě) lehce mrazí v zádech, začíná(m) se přiblble
usmívat a do očí dostává(m) nostalgický výraz. Do očí,
které nevidí bedýnky u počítače, z nichž se linou
empétrojky, ale koukají kamsi do doby před patnácti
lety, kdy jsem si ty písničky poprvé začínal prozpěvovat
a objevovat pomalu, ale jistě, že Karel Kryl není jediný
muž s kytarou, který stojí za to, aby byl vnímán.
A tak
se zde vyskytují takřka neznámé sportovní sestřičky
slavného "Fotbalu", podle mne povedenější a navíc krásné
druhé plány skrývající "Ragby" a "Cyklistika" (škoda
jen, že Jaromír asi opravdu už nikdy nedá dohromady
čtvrtou píseň do party, geniální minimalistický "Tenis",
který není ani na "Pražské pálené"). Trochu nesměle
oproti publiku před rokem 1989 opakoval sbor v aule
Filozofické fakulty, že "Čechové, Čechové, všechno je v
jeteli", a já stejně jako kdysi jednou Jarek si v
citované "Písni o té velké revoluci 1848" jetel
nahrazuji poněkud přesnější lokalizací. Pokračují zmatky
v názvech některých písní, takže ta mně známá jako
"Chacha" se zde jmenuje "Pavilon č. 5", ale to nic
nemění na tom, že "Zalezu na klozet / mušle je trůnem /
a jsem od A do ZET / Giordanem Brunem / netřeba odvolat
/ vyřčené názory / v nejhorším sestra zavolá / nějaký
doktory". A to raději nemluvím o tom, jak mé srdce
poskočilo radostí, když moje hořící liška (myslím
samozřejmě prohlížeč Firefox) ohlásila, že jsou
kompletně staženy takové klenoty mému srdci velmi milé
jako "Bahama rum" a "Dívky v šatech z krepdešínu" (druhá
jmenovaná jediná v doprovodu heligonky). Jo jo, je to
dávno, holt už půl života, tak odpusťte tu nostalgii...
Technicky se jedná o nahrávku spíše podprůměrnou,
budeme-li ovšem poměřovat současnými standardy pro
záznamy koncertů, kdy jsou jednotlivé písně nahrávány i
několikrát za sebou a poté mnoho dnů či týdnů upravovány
ve studiu. Zde Nohavica nahrál na každém koncertě dvě
písně a opakoval jen ve dvou případech, a to na
zvukových zkouškách následujících koncertů. Proč nebyl
spokojen s koncertní verzí písně "To co nemám nemůžu ti
dát" netuším, "Cyklistiku" v Lucerně pokazil výpadek
paměti tuším ve třetí sloce a stříhání by bylo zbytečně
složité. Trošku v průběhu celého alba kolísá hlasitost a
také poměr hlasitosti nástroje a zpěvu, ale na druhou
stranu tyto drobné technické nedokonalosti jen umocňují
vzpomínky na staré nahrávky - šuměnky.
Zkrátka
a dobře, "Pražská pálená" je dárkem zejména pro ty,
kteří se těšili, že Jarek Nohavica jednou vydá písničky
z období před svým prvním albovým vrcholem zvaným "Mikymauzoleum".
Alba vydávaná posledních dvanáct let obsahovala jen pár
drobných exkurzí do tvorby zejména osmdesátých let a
úplného počátku let devadesátých, většinou totiž na nich
byly nové písně. "Pražská pálená" pamětníkům jejich
přání plní měrou vrchovatou, i když každý by jistě našel
dvě, tři nebo dvacet dalších, které mu zde chybí, ale
tak tomu bude vždy. Jen by mě zajímalo, zda tolik písní
s více či méně utajeným protibolševickým podtextem
soustředil Jarek na jednu desku na počátku roku 2006
schválně, nebo je to pouhá náhoda. Každopádně se
oprostím od sentimentu, ohodnotím tohle velmi speciální
album a ty, kdož mají podobné vzpomínky jako já,
poprosím, by si k němu přihodili jeden bodík navrch.
P.S.:
Obal zde uvedený je jeden z několika desítek návrhů,
které na svých stránkách Jarek Nohavica sbírá a ze
kterých se chystá vybrat jednu vítěznou podobu.
MP3 k
recenzi poskytl Jaromír Nohavica.
Album:
Jaromír Nohavica - Pražská pálená
Hodnocení: 8/10
Celkový čas: 65:31
Skladby: Stanice Jiřího z Poděbrad, Hvězda, Nechte to
koňovi, Ragby, Kdyby, Moje milá dej mi ještě šanci, To
nechte být, Svět je malý pomeranč, To co nemám nemůžu ti
dát, V bufetě na stojáka, Píseň o té revoluci 1848,
Bahama rum, Staré dobré časy, Zestárli jsme lásko, Ranní
hygiena, Dívky v šatech z krepdešínu, Halelujá,
Cyklistika, Natáh jsem sadu nových strun, Život, Pavilon
č. 5, Pane prezidente
Michal Koch
Zdroj:
MUSICSERVER.CZ |