Pražská
pálená
Jaromíra
Nohavici
není
hudební
album.
Je to
performance.
To, že
umělec
uspořádá
poměrně
rozsáhlé
„turné“
v jednom
jediném
městě,
na
každém
koncertě
nahraje
jednu
píseň a
tyto
skladby
pak
vystaví
na svém
webu
zdarma
ke
stažení,
dějiny
českého
(nejen)
folku
ještě
nezažily.
Soutěž o
nejlepší
obal a
řádné
recenze
alba v
důležitých
hudebních
časopisech
už byly
pouze
třešničkami
na
pomyslném
dortu,
se
kterým
fanoušci
a
publicisté
gratulovali
písničkáři
k
průkopnickému
činu. A
Nohavica
skutečně
průkopníkem
je, i
když tři
roky
před ním
celé své
album
Drtivé
jistoty
zveřejnil
zdarma
na svých
stránkách
Jan
Burian.
Nohavica
byl
totiž
první,
komu se
ze
zdarma
nabídnutých
písní
povedlo
udělat
událost
minimálně
ve svém
žánru.
A jaké
že písně
velmistr
mezi
českými
písničkáři
na
vypalovaném
albu
nabízí?
Jde
samozřejmě
o
„odpad“,
tedy to,
co se na
Nohavicova
řádná
cédéčka
nevešlo.
Což ale
neznamená,
že by to
byly
písně
špatné a
nepovedené.
Spíše
bychom
mohli v
řadě
případů
mluvit o
písních
neaktuálních.
To, co
fungovalo
v 80.
letech,
dnes
nemusí
mít
stejně
velkou
sílu. A
tak
třeba
pro mne
zůstanou
Sarajevo
nebo
Na zídce
staré
kašny
tím
nejlepším
z
Nohavicovy
tvorby,
zatímco
píseň
Halelujá
se do mé
hitparády
nedostane.
A to i
přesto,
že do ní
písničkář
ukryl
řadu
vtipných
obratů,
za které
by
většina
jeho
kolegů
platila
zlatem.
Vždyť
třeba
„Pochválen
byl od
Rottrový
jak prý
lásko
voníš
deštěm /
ale v
páté
řadě na
Mertovi
vykřikoval
Vláďo,
ještě!“
je
geniální
kombinace
sebeironie
s jen
tak
mimochodem
vzdanou
poctou
kolegovi
Vladimírovi.
Téměř v
každé
písni
Pražské
pálené
najdeme
nějakou
narážku
na
minulý
režim.
Zatímco
ve
Starých
dobrých
časech
stojí
„nostalgické
vzpomínání“
v prvním
plánu (i
zde však
s
originálními
obraty
typu
„mezi
vajíčkama
byly
skryty /
pilníky,
ba i
libri
prohibiti“),
jinde je
skrytější.
Například
Hvězda
ve
stejnojmenné
nejpoetičtější
písni
alba má
„pět
rudých
cípů“.
Ve
Stanici
Jiřího z
Poděbrad
figuruje
Rudé
právo,
podle
Nechte
to
koňovi
se na
fildě
dávalo
„šest
bodů
minus za
původ“ a
v
Pavlilonu
č. 5
se zpívá
za v
minulém
režimu
oblíbených
„papírech
na
hlavu“.
Dále na
albu
najdeme
písně se
sportovní
tematikou:
Cyklistiku
(zdaleka
ne tak
„ulítlou“
jako
oblíbený
Fotbal)
a
Ragby,
pouze
zdánlivě
apolitickou
kramářskou
Píseň o
té
revoluci
1848
nebo
legrácku
Kdyby,
podle
mne
jednu z
nejzbytečnějších
písní v
Nohavicově
tvorbě.
Ke
slabším
momentům
alba
řadím
také ty
písně,
ve
kterých
autor
nadměrně
využívá
citoslovce
(„na na
na na“ v
Životě,
„cha cha
cha cha“
v
Pavilonu
č. 5).
Naopak
za píseň
nejtrvalejší
hodnoty
pokládám
Hvězdu
(i přes
rudé
cípy a
jistou
podobnost
s
hitovou
Kometou),
kterou
mimochodem
o něco
později
Nohavica
zařadil
– v
polské
verzi! –
na své
oficiální
CD a
DVD Doma.
Velmi
pěkná je
také
Svět je
malý
pomeranč
s veršem
„Racek
je
úředníkem
mořské
ambasády“.
A pak
samozřejmě
Pane
prezidente,
hit 90.
let,
který
autor
odmítal
vydat na
svých
oficiálních
albech.
V tomto
případě
je tedy
zveřejnění
písně na
internetu
splacením
dlouholetého
dluhu
vůči
fanouškům.
Pražská
pálená
je tedy
album s
momenty
silnými
i
slabšími.
Chvílemi
na mě
působí
jako
generálka
na
zmíněné
oficiální
koncertní
CD Doma
(například
když
Nohavica
trošku
nervózně,
ale s
netajenou
radostí
zvolá po
skončení
písně k
divákům:
„A máme
to tam!
Jste tam
se
mnou!“).
Brát ji
můžeme i
jako
čáru za
jedním
obdobím
tvorby,
které se
autor
(možná)
styděl
vydat na
řadovém
albu,
protože
si sám
uvědomuje,
že
hodnota
písní
není
vždy
nejsilnější.
Můžeme
ji
považovat
za dárek
pro
sběratele
kuriozit
i pro
nejnadšenější
písničkářovy
fanoušky.
Při tom
všech
bychom
ale
neměli
zapomínat,
že nejde
jen o
album,
ale také
o
performanci.
O
průkopnický
čin. Už
jenom za
něj si
Jaromír
Nohavica
zaslouží
obrovský
potlesk
a dort s
třešničkami.
Rok
vydání:
2006
Vystaveno
na
stránkách
www.nohavica.cz
k
volnému
stažení
Žánr:
folk
Celkový
čas:
66:15