Na návštěvě v
Nohavicově novém obýváku, ve kterém je skoro pořád
vyprodáno
OSTRAVAN.CZ
- 6. 4. 2016
Stojím před Heligonkou, kde za chvíli začne koncert
Jarka Nohavici v doprovodu Roberta Kuśmierského.
Když si kliknete na internetové stránky Heligonky a
chcete si rezervovat lístek na jeden z těchto
koncertů, máte jednoduše řečeno smůlu. Je vyprodáno.
Pořád, i na půl roku dopředu...
Při vstupu mne zaujali dva vyholení bodyguardi,
kteří požádali o lístek. Vstupní ceremoniál se
odehrál rychle a svalnatí chlapíci dokonce předvedli
příjemné, společenské úsměvy. Luxusní interiér klubu
prozrazuje na první dojem zkušenost a kreativitu
architekta Josefa Pleskota. Aerodynamický tvar
hlediště umožňuje z každého místa skutečně perfektní
přehled o tom, co se odehrává na pódiu – a to i z
úplně bočních míst pohodlné rozložité pohovky, která
z obou stran lemuje boky pódia. Dva bary jsou
situovány na protilehlé strany Heligonky v poměrně
velké vzdálenosti od pódia, což má své dobré důvody.
Navíc, provoz baru je během produkce zastaven a
rozbíhá se o přestávce – praxi, která zajišťuje
pohodový, ničím nerušený poslech nelze než ocenit s
vděkem.
Trampskou písničkou Zamávám zahrál na přivítání
Jarek ještě sám. Následně se pozdravil s obecenstvem
a přiblížil plán společného večera: zazní písničky
staré, nové, pomalé rychlé, písně s uměleckými
ambicemi i ty druhé, které mají posluchači tak rádi.
„Tohle je větší obývací pokoj, popíjejte si,
zpívejte si, tleskejte…“ dodal na vysvětlenou
Nohavica.
Před druhou písní se na pódiu objevil Robert
Kusmierski. Kdo chodí na Jarkovi koncerty, ví, že
výborného akordeonistu a pianistu není třeba nijak
blíž představovat. Patří k Nohavicovi už delší čas
takřka neodmyslitelně. Písničky Těšínská a Sarajevo
z Divného století ukázaly, že oceňované album bylo v
Nohavicově tvorbě vedle Mikimauzolea skutečně něčím
mimořádným. Nohavica v přestávce ocenil, že nikdo
nefotí a diváci mají vypnuté mobily. Nechtěné faux
pas přineslo publiku pobavení v podobě diváka, který
dorazil na koncert až po třetí písni a usedl do
první řady. „V Ostravě všichni ví, že začínáme v
sedm. Budeš mi totemem dnešního koncertu,“ péroval
jej familiárně Jarek. A dodal, že kdyby se někomu
stýskalo po mobilu, Robert umí na akordeon zahrát i
mobilní vyzvánění..
Jeruzalém je krásná lyrická píseň, jejíž refrén
obsahuje interval zvětšené kvarty posazený do
harmonicky příjemného kontextu, že by se za to
nemusel stydět ani Karel Hašler, kterého Nohavica
během koncertu několikrát zmínil jako vzor.
Následující píseň V Kopřivnici u Příbora o americké
pumě si zazpívali s Nohavicou diváci. Písnička
nezastře hudební analogii k Pavlu Dobešovi.
Málo zpívanou píseň Knihovník zařadil Jarek jako
vzpomínku na časy, kdy pracoval pět let v knihovně.
Píseň opatřená textem na melodii Charlese Aznavoura
má autobiografické kouzlo s puncem odžité reality.
Zazněla také ochutnávka zbrusu nových písniček,
které dosud nezazněly: následující pojednávala o
velmi neúspěšném sebevrahovi, kterému Pánbůh v
refrénech rozmlouvá jeho stále neúspěšné pokusy.
Píseň zaujala alternací 5/4 a 6/4 metra, která se
objevuje v Nohavicově tvorbě ojediněle. „Jaké smutné
živobytí, vole, buď rád, cype, že jsi ještě dole.
Přestaň chlastat, kuřit a vyryvat, kdo se má tu
shora na to divat,“ říká Pánbůh v závěru písně,
která vzbudila obrovský úspěch.
V následující Moje milá dej mi ještě šanci vzal
Nohavica do ruky basu a Kuśmierski usedl za klavír.
Walking bass s přiznávkami akordů v klavíru působila
svěžím, lehkým dojmem, kterým možná trochu chyběl
jen decentní zvuk perkusí. Dalšímu songu na známou
televizní melodii nechybělo nic. „Arab mi šáhá na
babu, já mu snad oči vydlabu, zabiju toho barabu,
Alibabu. Pokud mě nezabije.“ Nohavica si může
dovolit ve svých textech téměř vše. Podá totiž
mnohdy smutnou realitu s takovou nadsázkou, humorem
a kontextem, že se zkrátka nedá odolat.
Další píseň Nohavica věnoval všem obětem pařížských
a bruselských útoků. Robert Kuśmierski zahrál
instrumentální vzpomínku na Paříž. Nohavica
zdůraznil, že se jedná o naši Paříž a dodal:
„Nenechme si ji vzít.“
Muzikalita Roberta netkví ani tak v počtu zahraných
tónů, jako v jeho schopnosti stylově univerzálního
dynamického výrazu s unikátně vystavěnou dynamikou a
neotřelými invenčními melodicko-harmonickými nápady,
které z Jarkových písní činí daleko silnější hudební
zážitek. Píseň o kopané krásně vysvětlila, proč mají
muži kopanou tak rádi. Sloka s velmi vtipnou
nadsázkou ironizuje tradiční sportovní zápolení a
kontrastuje s poetickým refrénem.
Písnička Jezevčík formálně patří k okruhu kupletů
typu V Kopřivnici u Příbora, obsahuje textově
obdobnou zvířecí tématiku, tentokrát o psovi a jeho
vlastnostech, které byste skutečně nečekali.
Písničkou, kterou se Jarek hlásí k tradici
prvorepublikových kabaretů a písničkářství Karla
Hašlera, Červené sedmy, Jaroslava Ježka, byla
následující Kdo má peníze. Karlu Krylovi zase Jarek
věnoval následující písničku Mařenka, dedikace je
však symbolická, hudebně i textově píseň nezastírá
Nohavicův osobní písničkářský styl.
Spolupráci s obecenstvem si Nohavica vyžádal v další
písni Zatanči, kde poprosil o tleskání, každý podle
svých schopností a gusta. Pak ostravský bard zahrál
písničku – další přiznání obdivu k Hašlerovi. Krok
dopředu a dva vzad je textovou aluzí na politický
spis V. I. Lenina Šag vperjod, dva šaga nazad,
postavenou do vtipného kontextu: tanečního kurzu
kdesi za hluboké totality.
Po přestávce zazněl další set, z kterého čněly písně
Minulost, Až to se mnu sekne a závěrečná nádherná
Ukolébavka, s níž se Jarek s Robertem s obecenstvem
rozloučili. Koncert trval více než dvě hodiny a
přinesl velmi dobrou dramaturgii: písně byly řazeny
v dobrých kontrastech, sehranost obou muzikantů je
za ta léta na vysoké úrovni. Na chyby (byť se nějaké
našly) se v Heligonce nehraje, daleko víc jde o
atmosféru, kterou Nohavica dokáže vyvolat.
Ta by se dala s jedinou výjimkou krájet na samá
pozitiva – s jedinou výjimkou. Faux pas s
posluchačem sedícím u pódia během rapové verze básně
Když byl Pepa ještě mladý si Jarek mohl odpustit.
Podstatná část koncertu však byla skvělá, takže mu
to lze – s gentlemansky míněným otazníkem –
prominout. Heligonka je skutečně příjemný prostor,
akustika je zde mimořádná. V obývacím pokoji u Jarka
se dalo po většinu koncertu cítit vážně jako doma.
Autor: Milan Bátor
Zdroj:
Ostravan.cz