Podivný koncert Jarka
Nohavici v Lucerně
SIMINDR.CZ - 24.4.2009
Byl jsem docela zvědavý,
co Nohavica po delší
pauze v Praze předvede.
A výsledný dojem více
než rozpačitý. Když
diváky vyzve: „Pojďte,
zazpíváme si Jeřabiny,
Karel by měl radost!“,
jednoho napadne, že by
mu spíš Karel dal ránu
mezi oči.
Byli jsme teď ve čtvrtek
na posledním ze tří
Nohavicových koncertů v
Praze. Předcházely mu
dva koncerty ve středu a
v úterý. Po tom prvním
se na iDNES.cz objevila
recenze Ondřeje Bezra,
která působila docela
rozumně a vyváženě,
přesto vyvolala nebývale
silnou reakci. A jak se
ukázalo, četl ji i Jarek
Nohavica před svým
čtvrtečním koncertem.
Koncert tím docela
trpěl, protože Nohavica
na margo té recenze
pravidelně glosoval mezi
jednotlivými písněmi.
Citoval nejmenované
„kritiky“ a jízlivým
pomrkáváním směrem k
publiku je ze zálohy
zesměšňoval za to, že si
dovolují říkat něco, s
čím on sám nesouhlasí.
Divím se, že nějaký text
na iDNES může mít pro
někoho takovou sílu, že
se proti němu musí
veřejně vymezovat, navíc
zpěvák Nohavicovy
popularity by to vůbec
neměl mít zapotřebí. On
ale vypadal, že má
opravdu nějaký problém.
Jako by si nebyl jistý
sám sebou a odvozoval
sám sebe od toho, jak je
přijímaný nějakým
kritikem než tím, čemu
věří a co dovede.
Zvláštní a až překvapivě
viditelné.
Nervozita na něm vůbec
byla patrná hodně silně
zvlášť v první půli
koncertu. Nohavicu znám
z koncertů z před
několika let, kdy byl na
vrcholu slávy, ještě bez
udavačského stigmatu,
mnohem mnohem
sebejistějšího,
nespoutaného, odvázaného
a svobodného, který
rozdával dobrou náladu,
energii, humor a nadšení
do široka svému oddanému
publiku. Teď bylo také
publikum oddané, ale
jako by to v některých
chvílích nebyl ten jeho
„starý dobrý Jarek“, ale
zaskočený, znejistělý
chlapík svázaný
nervozitou, který si
nevěří, který neví, jak
bude přijat a co si může
dovolit.
Lze sice předpokládat,
že Praha by mohla být v
případném odstupu od
jeho tvorby a osudu
nejdál z celé republiky,
ale přesto síla té
slabosti bila do očí.
Publikum přitom bylo
mimořádně vděčné za
cokoliv a Nohavica stále
dokazuje, jak skvělý je
autor (Las Vegas mi
osobně nepřijde
nepodařená píseň jako
Bezrovi a Bezrova
sebejistota, že její
nekvalitu „musí poznat
každý, kdo od Nohavici
slyšel aspoň tři písně“,
mi přijde hodně
namyšlená), přesto jako
by se mu podlamovala
zvlášť ze začátku
kolena. Interpretačně si
vůbec nebyl jistý,
chyběla mu jiskra a
přesvědčivost, kterou
nabíral jen postupně.
Lepší si pustit doma
cédéčko.
No a nakonec ono
zpropadené finále, kdy
zařadí písně na téma
vyrovnávání se s
vlastním osudem, s
totalitou a jejími
tlaky, s tím, jak se do
něj pouštějí současní
kritici. Říkám svůj
čistě osobní názor – to,
co předvádí Nohavica v
souvislosti s Krylem, mi
přijde skutečně
nevkusné. Nohavica
dlouhodobě nestojí tváří
v tvář téhle kauze
rovně. Budiž, je to jeho
právo. Nemusí nic
vysvětlovat, byť jak už
jsem dříve psal, by mu
narovnání v očích
fanoušků neuškodilo,
naopak, měli by šanci
vnímat to jako chlapské
gesto.
Na druhou stranu, pokud
nechce nic vysvětlovat a
uzavírá se před
dotěrnými novináři,
nemohu osobně přijmout,
když nemlčí se vším
všudy. A on skutečně
nemlčí, využívá každé
příležitosti, ať už na
svých stránkách nebo na
koncertech, aby si
rýpnul do všech, kteří
mu lezou krkem za to, že
ho chudáka pronásledují,
že mu nedají pokoj. V
písni, v níž si s
takovými vyřizuje účty,
je označuje za „malé
prdy“, nadává jim jako
malý kluk z bezpečí
svého pódia a chráněný
hradbou svých fanoušků,
byť i v téhle lidsky
„malé písni“ dokazuje,
že umí být „velký
autor“. Ale pokud
srovnává své současné
„pronásledování“ s dobou
totality, je totálně
padlý na hlavu a nevidí
si na špičku nosu. Nebo
ho snad někdo po
skončení koncertu odvedl
k výslechu na
Bartolomějskou?
Absolutní ztrátu
soudnosti a vkusu ovšem
předvádí v
manipulativním
přivlastňování Krylova
odkazu. Jak je to
nevhodné u Landy, tak je
to nevhodné u Nohavici,
vůbec u kohokoliv, kdo
si své vlastní zájmy
obhajuje odkazem a
virtuálním „souhlasem“
těch, kteří se proti
tomu nemůžou bránit,
protože jsou mrtví.
Nohavica, na kterém
stále leží stín selhání,
teď „hrdinsky vzdoruje“
svým kritikům tím, že se
zcela bezostyšně
prohlašuje za vykladače
Krylovy vůle. Chucpe se
vším všudy.
Přitom recept, jak by
šlo ze všeho vyjít
relativně se ctí, pokud
se tu o cti dá mluvit, i
bez toho, že by Nohavica
musel chodit s hlavou
zasypanou popelem, je
docela jednoduchý. Hrát
a bavit své publikum bez
toho, že by téhle vazby
využíval pro slabošskou
sebeobhajobu. Prostě
jenom hrát a zpívat a
nevyřizovat si se svými
kritiky účty. Jenže jako
by velkému Jarkovi
nestačilo, že si
vybudoval
nezpochybnitelnou
uměleckou pozici, jako
by chtěl být přijímaný
bezezbytku nejen
umělecky, ale také
lidsky, v tom asi zůstal
„folkařem“, vždyť co „folkař“,
to přece morální
autorita. A štve ho,
když mu to nežerou úplně
všichni. Jenže pak na to
doplácejí jeho koncerty,
na které pak nedává
smysl chodit.
Ján Simkanič
|
|