Kejklíř
REFLEX - 1993
Možná se stanu kutilem. Nebo budu pěstovat
meruňky, říká Jaromír Nohavica, který chce po
jedenácti letech veřejného vystupování zkusit něco
jiného.
„Z generace pozdních třicátníků asi nejpronikavější talent mezi
písničkáři. Velmi odvážný člověk, možná trpící
nekonečným zdůrazňováním: Bůh, ten pro mě nikdy
nebyl. Tvrdý, angažovaný, jdoucí vždycky na věc.
Temným stínem je Jarkovo údajné spolu-pracování se
Státní bezpečností. Dodneška postrádám jeho jasné a
srozumitelné vyjádření. Mlčení je moc špatná zbraň.
"
(Karel Kryl v knize Půlkacíř) |
 |
Jak je to s vaším agentstvím?
Někdy v polovině osmdesátých let - přesné datum
nevím, protože jsem to tehdy nepovažoval za tak
důležité, abych si to někam poznamenal - mě pozvali
na policii kvůli prodloužení občanského průkazu.
Ukázalo se, že to je finta, nakonec jsem se dostal
do úplně jiné kanceláře. Tam byl člověk, který se mi
představil jako pracovník kontrarozvědky v Karviné.
Ukázal mi časopis Pavla Tigrida Svědectví, kde vyšlo
několik mých textů, a chtěl vědět, jak se tam ty
texty dostaly. Řekl jsem jim, že to nevím.
Opravdu jste to nevěděl?
Nevím to dodneška. Ani mě to nezajímá. Mohl to
být kdokoliv, tenkrát se na koncertech běžně dělalo,
že lidé měli svoje kazeťáky a nahrávali si písničky.
A to je všechno?
Od té doby jsem se občas scházel s pánem, který
se mi představil jako poručík Liberda. Věděli to i
mí kamarádi a přátelé. Říkal jsem mu Generál. Občas
mi zavolal a vyptával se. Bylo to docela civilní a
bezpodstatné. Generál se mě třeba zeptal: Tož tak,
Jarku, kde hrajete? A já odpovídal: Však se
podívejte na plakáty. A přijďte se někdy podívat, ať
to vidíte na vlastní oči. Nebo chtěl půjčit nějaké
desky - tak jsem mu přinesl Dádu Patrasovou. Teď mi
zpětně dochází, že jim nešlo o žádné informace,
stejně už všechno věděli. Navíc před lidmi jsem se
nikdy s ničím netajil. Pro ně bylo účelem těch
schůzek dát najevo svoji existenci. Proto také
probíhaly v restauracích, všem na očích. Tehdy mně
připadalo, že je to lepší, než chodit k nim.
Samozřejmě jsem se pletl.
Proč jste se s nimi scházel? Pomohlo vám to
nějak?
Vůbec ne. Tak jako tak mně rušili koncerty, tak
jako tak jsem nesměl i směl hrát. V tom, že jsem se
s tím poručíkem scházel, byla asi moje jistá
pohodlnost, možná i zbabělost. A neschopnost říct
ne, poslat je do háje. Ale mám čisté svědomí. Nikdy
jsem nikoho neudal.
Jak na seznamy s vaším jménem reagovali lidé?
Nedostal jsem žádný anonymní dopis. Nikdo mi
neplivl do tváře, lidé mi nic nepíšou po zdech. A
chodí na moje koncerty, kupují moje desky.
A vaši blízcí?
V mé rodině to vyvolalo ... úsměv. Moje žena
Generála dokonce jednou viděla. A kamarádi - někteří
znejistěli. Je to podobné, jako když dostanete
dopis, že vaše žena byla nevěrná. Dozvíte se, že
byla v noci s nějakým mužem ve vinárně. Budete
cítit… ne snad žárlivost, ale spíš úžas a trpkost.
Nedokážu si představit, že v té kavárně byla ! Jedna
z možností je za ní jít a zeptat se: Tys mi byla
nevěrná? A ona, že nebyla. Vy: Jen se přiznej. Vidím
ti to na očích. Ve skutečnosti však nevíte nic. A
nejistota je zlá.
Jenže vy jste - obrazně - v té vinárně byl.
Ano, právě to je mrzuté. Ve vinárně ano, ale
nikdy v posteli.
Máte na koncertech plné sály?
Ano. Mám z toho radost. Navíc, teprve teď je to
moje publikum. Předtím chodily spousty lidí jenom
proto, že jít na Nohavicu patřilo na malém městě k
dobrému tónu. Bylo to svým způsobem politické gesto.
Dneska chodí pouze lidé, kteří chtějí slyšet moje
písničky. To je velmi osvobozující - nebýt
manipulován.
Tomu nerozumím. Jak to myslíte?
Před listopadem jsem byl nesvéprávný. Necítil
jsem se v roli bojovníka dobře. To je jeden z
důvodů, proč jsem byl v osmdesátých letech tak
nejistý a utíkal jsem - dovnitř do sebe. Ve
skutečnosti nejsem rebel ani buřič, spíš lyrik.
Netvrdím, že jsem byl zmanipulován proti své vůli -
to bych lhal. Zpíval jsem o věcech, které mě těšily
a trápily. Ale neustále jsem byl tlačen do polohy
nového Vysockého. Přijel jsem na koncert do města -
a byl jsem symbol odporu. Ale já nejsem ironický a
nerudný člověk. Neříkám, že neumím být sarkastický a
jízlivý. Umím, není to však moje podstata.
Co je vaše podstata?
Jsem… kejklíř. Nic víc a nic míň. Člověk, který
lidem předvádí kousky, baví je, a když je dobrý, tak
za to dostane určitý obnos. Před časem mi Jirka
Tichota ze Spirituál Kvintetu řekl: Víš, ty jsi
takový František Ladislav Čelakovský. Ty jednou
skončíš v čítankách. A já se trošku urazil, protože
jsem v té chvíli byl hlupák. Ale pak jsem si, před
několika dny, koupil Český společenský zpěvník z
minulého století. Písně, které se tehdy zpívaly. A
uvědomil jsem si, že z přehršle tehdy všeobecně
známých hitů zbylo jen pár písniček. Velmi často byl
autorem jejich textů František Ladislav Čelakovský,
takže mi došlo, že to od Tichoty byla vlastně velká
lichotka. A že koncem příštího století možná vyjde
taky nějaký velký společenský zpěvník. Co zbyde ze
slavných hvězd a z velkých hitů, které se dneska
zpívají? Zřejmě zase jen obyčejné písničky. Takové,
které zpívají kejklíři.
Po převratu se říkalo, že dny písničkářů jsou
sečteny.
Nemyslím, že by byl folk nějak ohrožen. Možná v
těch předpovědích byla touha lidí, kteří mají rádi
ve věcech pořádek. Chuť říct: Tak, o.k., splnil
svoji historickou úlohu, máme čistý stůl. Každý
člověk chce jednou za čas všechno vystěhovat a začít
od nuly: s novým nábytkem, s novou ženou a s novou
malbou. Udělat velké gruntování. Ale všechny ty
staré dopisy, staré knížky a staré pachy - to se
nedá jen tak vyhodit.
Kdesi jste řekl, že všichni písničkáři jsou svým
způsobem levičáci. Platí to i pro vás?
Neznám přesnou definici toho, kdo je levičák a
kdo pravičák. Ale nedávno, když jsem přepisoval
svoje texty do paměti počítače, jsem zjistil, že ve
svých písních straním slabším. To je silný motiv,
který se mými texty táhne jako nit. Zřejmě to nějak
souvisí se zážitky z dětství, s mými traumaty i
povahou. A pokud budeme stranění slabším považovat
za levičáctví, tak v tom případě jsem levičák - ale
to všechno jsou jenom slova.
Žádné jiné důvody?
Možná mám k levé pozici i genové, nebo výchovou
dané předpoklady. Jsem z chudých poměrů, táta byl
novinář. Typický osmašedesátník, se vším, co k tomu
patří. Já jsem jako malý kluk chodil do Pionýra, on
jezdil na Stavby mládeže. A nakonec skončil jako
fakturant ve Vítkovických stavbách.
Nesouvisí s tím i váš rouhavý vztah k Bohu? To
je téma, které se ve vašich písních také velmi často
opakuje?
Ještě častěji než o Bohu, píšu o smrti. Strach
ze smrti - a vědomí vlastní smrtelnosti - je možná
naší největší bolestí. Jedním ze sedativ na tuto
bolest je Bůh. To je berlička, která nás se smrtí
smiřuje. Já jsem se poctivě dobral toho, že se smrti
nebojím. Proto Boha nepotřebuji. Vím, že tím otázku
víry zužuji - a opomíjím mravní či etickou nástavbu,
ale to je individuální problém.
Proč se nebojíte smrti? Věříte v posmrtný život?
Vím, že mé zdejší působení bude smrtí ukončeno
nenávratně a navždy. A že jediné, co přetrvá, budou
mé činy, možná má vůně, mé písně, má pohlazení.
Zcela jistě to však bude jenom krátká či dlouhá
stopa, bez souvislosti s mojí fyzickou či nefyzickou
přítomností. Nicméně ještě k vaší otázce - nemyslím
si, že mám k Bohu rouhavý vztah. Narodil jsem se v
Evropě, která má dvoutisíciletou křesťanskou
tradici. Z toho se nelze vyvázat. V mém volání „Bůh
pro mě není“ je nepokora, nikoliv neúcta. Bohem v
žádném případě neopovrhuji. Prostě ho nepotřebuji k
vyřešení svých problémů.
Vychováváte tak i svoje dvě děti?
Co se týče výchovy dětí - uznal jsem vlastní
bezmocnost. Myslím to v dobrém slova smyslu. Člověk
touží poručit větru, dešti a vychovat děti k svému
obrazu. To je beznadějné. Marné. Nakonec se náš
obraz v dětech stejně vyklube - ale nikoliv proto,
že ho sami vytvoříme. Ano, můžu se snažit a nabízet
svým dětem dobré knihy, vodit je na výstavy, nebo do
kina na chytré filmy. Můžu se snažit používat vzorce
chování, podle kterých by se měly chovat i mé děti.
Ale ony si nakonec stejně vezmou mě celého, i s mými
chybami, s mým ranním bručením a věcmi, které na
sobě nemám rád. Jestli je to dobré, nebo špatné -
uvidíme, až zestárnou.
To je příliš obecné. Jaké jim vštěpujete
hodnoty?
Jak poroučím větru dešti ? Chci, aby mé děti
byly vnímavé ke krásám i k bolestem, samy k sobě i k
druhým. Aby měly dokořán otevřené oči a uměly se
jimi dívat. Aby cítily. Aby si všímaly. A spoléhaly
se především na sebe, na svá rozhodnutí - ale aby
vždycky zvažovaly jejich dopad.
A dál?
Životní hodnota žádá nějaké velkolepé slovo,
jako je tolerance, nebo láska… něco takového. Ale já
se velkých slov bojím. Vážně. Na světě mě těší být
mezi lidmi. Jsem velmi komunikativní typ. Proto asi
píšu písně. Pokud bych to měl vymezit negativně -
mám strach ze samoty.
Lidé, kteří vás znají, tvrdí, že jste se velmi
změnil. Už dva roky nepijete, přestal jste kouřit.
Dokonce zdravě jíte. Proč to všechno?
Nerad o tom mluvím, protože tohle jsou věci,
kterými se lacino získávají body. Člověk hned vypadá
zajímavější. Podívejte se na něho: jí bobule,
nekouří, nepije, a dokonce chodí běhat!
Opravdu nepijete?
To není obyčejná otázka, v ní je už obsažena
nedůvěra a nevíra. A jakési přátelské mrknutí: Jen
neříkej, že se občas nenapiješ. Navíc, na vyléčené
alkoholiky se lidé dívají trošku nevlídně. To, že
jsem vyléčen, berou tak, že užívám nějaké prášky,
které mě drží nad vodou. A že jsem byl normálnější,
když jsem chlastal. Není to pravda, pochopitelně.
Žádné takové prášky neexistují. A kdo si to myslí,
zažije jednou velké překvapení. Nevěříte? Ono dělat
rozhovor s vyléčeným alkoholikem je nesmírně těžké,
pro jakýkoliv časopis. Už proto, že málokterý
reportér není alkoholik. Kolik pijete?
Nevím, tak jedno pivo denně. Někdy víc.
Tak to jste v tom taky. Vidíte? Smějete se.
Říkáte si: Ten Nohavica není normální. Ne, já to mám
pouze všechno za sebou. Slova jsou tu zbytečná a
marná. Nechci si připadat jako anděl spásy, na
kterého všichni koukají jako na hlupáka.
Říká se, že básníci píší v opilosti lépe.
Není to pravda. Dokážu posoudit, jaký je svět
viděný opilýma a střízlivýma očima. Svět, který
vnímám teď, je hlubší a ostřejší. Jeden známý herec,
kamarád, se mě nedávno zeptal: Copak si někdy
nepotřebuješ sáhnout do temných hlubin? Odpovídám:
Nepotřebuji. Už jsem tam byl. A nechci se vracet.
Bylo těžké s pitím přestat?
Prostě jsem si před dvěma lety v září řekl: Tak,
a přestávám pít. Odjel jsem do Šternberka, kde jsem
se schoval a udělal si rekreaci. Ale už první den
jsem věděl, že pít nebudu. A těšil jsem se, jak si
koupím auto, jak budu pracovat na počítači. Bylo to
nesmírně úlevné. A docela stejně se teď těším, že
třiadvacátého prosince odehraju poslední koncert a
přestanu vystupovat. Aspoň nějaký čas.
Co budete dělat?
Nevím. Změním si jméno a telefon, zmizím ze
světa. Možná se stanu kutilem. Nebo budu pěstovat
meruňky. Beru to jako dobrodružství a těším se na
to. Mám výhodu v tom, že jsem finančně zabezpečen.
Nejsem chudý, ale ani nejsem bohatý. Moje konto
nebude mít nikdy šest a více nul. Ale mám dost na
to, abych si koupil chleba, knížky, oblečení. Abych
uživil rodinu.
Není dnes taková doba, že by se člověk měl spíš
za penězi honit?
Peníze jsou pro mě technickou pomůckou, nikoliv
kategorií. Peníze jako myšlenka - ty opravdu
poskočily na hitparádě na přední místo. Nepřekvapuje
mě to, ani mě to nebolí - spíš mi to připadá
legrační. Nerozčiluje mě to, protože je to stejné,
jako bych se pohoršoval nad štěnětem, které se
počurává. Problém této společnosti je možná
metafyzika peněz. Znáte ty řeči: Až budu mít první
milión, tak budu za vodou. Za kterou vodou ? Co je
to za nesrozumitelné prohlášení? Až budu mít milión,
tak si koupím vrtulník. To je přesný cíl, tomu
rozumím. Ale být za vodou - to mě nezajímá.
Nebude vám vystupování scházet?
Víte, co je skvělé? Já jsem teď naprosto
svobodný. Když se rozhodnu nezpívat, tak doopravdy
nemusím. Před listopadem byly chvíle, kdy jsem toho
měl plné zuby, ale cítil jsem - ať to zní jakkoliv
pompézně nebo neskromně- že nemůžu přestat. Dnes už
můžu. V tomto směru jsem se velmi osvobodil. Vím, že
kvůli mně nespadne svět ani nic podobného. Prostě
přestanu zpívat. No a co?
Miloš Čermák, Foto: Jan Šilpoch
Zdroj:
REFLEX