Nové DVD potvrzuje Nohavicovo šoumenství
E15, 19. 1. 2009

Jaromír Nohavica je všestranný fenomén. Nejenže se díky nesmrtelným písním Kometa, Když mě brali za vojáka, Dokud se zpívá či Divocí koně stal součástí českého kulturního dědictví, posledních pár let věnuje i svému náskoku na poli internetu.

Jaromír Nohavica: On The Road 2008 – Z pódia

Zatímco vydávání internetových alb je pro těšínského písničkáře běžný tah (alba Pražská pálená a Od Jarka pod stromeček si z jeho stránek legálně stáhlo téměř tisíc uživatelů), internetové DVD nyní zažívá premiéru. Na sklonku loňského roku Nohavica na své stránky umístil DVD záznam On The Road – Z pódia, který mapuje loňské zahraniční turné ve Velké Británii, Irsku, USA a Kanadě. Stáhnout si je může každý.

Jedná se o velmi sympatický počin. Vidět českého umělce, jak v cizině suverénně vyprodává velké kluby, není úplně běžné. Námitka, že většinu tleskajících stejně tvoří české au-pair, krajané nebo v zahraničí pracující manažeři, příliš neobstojí. Pokud by to bylo tak snadné, za hranice Česka by vyrazil každý druhý interpret. Významnou část Nohavicova publika však tvořili i Slováci, Poláci a místní, kteří by jen tak na ledaskoho z Čech nepřišli.

Z pódia však není pouhým historickým záznamem jedné povedené šňůry, které utáhl samotný Nohavica pouze s kytarou a akordeonem. Kromě známých písní jako Hlídač krav nebo Kejklíři jsou zde k vidění a slyšení méně obvyklé kousky: Prošel jsem hlubokým lesem z posledního Ikara nebo Svět je malý pomeranč, skladba, která se objevila na internetové desce Pražská pálená.

DVD však především ukazuje Nohavicu v jiné poloze, než na jakou je divák zvyklý. Kdo pečlivě sledoval poslední, ,,klasickou“ Nohavicovu DVD nahrávku Doma, získá úplně jiný obrázek. Zatímco v ostravské hale Karolina vidíme Nohavicu pečlivě soustředěného, vážného a koncentrovaného na každou notu a akord, Z pódia ukazuje barda sympaticky uvolněného a žertujícího. Nohavica dobře ví, že je mezi svými, a tak si šoumenskou polohu může dovolit. I proto například uprostřed písně vesele diriguje kameramana Tomáše Linharta, aby zabíral více diváky.

Při výběru skladeb a koncepce DVD přitom Nohavica zvolil mazaný přístup. Velká část skladeb (DVD obsahuje záznam deseti písní, každou z jiného klubu, a celková délka se blíží půl hodině) je závěrečnou peckou jednotlivých vystoupení. Žádný div, že atmosféra je spiklenecky soudržná, nadšená až bouřlivá. A proč vlastně ne. Zatímco v několikatisícové Karolině byl Nohavica od diváků oddělen bariérami, v amerických nebo anglických klubech je možné si na Jarka sáhnout.

Z technického hlediska není DVD žádný zázrak. Natočeno jednou kamerou, dvě skladby působí dojmem, že byly natočeny kontaktním zvukem, žádné bonusy. I tak má Z pódia svůj smysl – jako historický záznam, jako příjemné zpestření čekání na ,,klasický“ DVD nosič a jako připomínka té veselejší stránky Nohavicovy osobnosti.

Vydavatel: Jaromír Nohavica, 2008
Hodnocení: 70 %

Aleš Borovan