Jaromír Nohavica – Ikarus
E-MUSIC – 28.2.2008

Je nesnadné oddělit od sebe „Nohavicovu kauzu“, mediálně propíranou v posledních měsících, a jeho nové album Ikarus. Ostatně umělec sám zmíněnou situaci zjevně reflektuje minimálně v písních Já si to pamatuju, On se oběsil, Co se stalo, bratříčku a Mám jizvu na rtu. Opus Já si to pamatuju svědčí o tom, jak Nohavicu celá věc tíží – je to pro něj téma subjektivní, bolavé, ale výsledek je sugestivní. V On se oběsil přechází Nohavica do protiútoku – přehání, aby zdůraznil absurditu své životní situace. Co se stalo, bratříčku je lehce provokativní vstup na křehký led „krylovské“ tématiky – byť hodně metaforicky pojatý. Jednou z nejsilnějších písní alba je pro mě závěrečná Mám jizvu na rtu – Nohavica tu bilancuje a s malou dopomocí anděla dochází smíření. Hudebně si Jaromír Nohavica na nové desce vystačí jen s kytarou. Jednou hudbu prosvětlí saxofon (Ježíšek) a jednou flétna (Ona je na mě zlá) hostujícího Michala Žáčka a ve skladbě Mám jizvu na rtu Nohavica zpívá jen za doprovodu klavíru Dalibora Cidlinského mladšího. Písničkář se deskou evidentně obrací hlavně ke svým fanouškům. Nemá potřebu vyjadřovat se prostřednictvím kapelového zvuku, experimentovat, „nabízet se jinak“. V textu a symbolicky i v melodii půvabné skladby Pro Martinu skládá Nohavica poctu Jiřímu Suchému: „…pramínek vlasů… písničku o rose… malá Babeta…“. Křehký opus Ona je na mě zlá je dokonce otextovanou melodií Ludwiga van Beethovena. Píseň o příteli je výpůjčkou od Vladimíra Vysockého, jehož dílo Nohavicův repertoár protkává už od 80. let. Nohavica toto zamyšlení nad tím, jak extrémní situace prověřuje přátelství, přebásnil do češtiny. Ikarus je smutná deska. Těžká životní situace přiměla autora a interpreta sáhnout hluboko do vlastní duše a podniknout pokus alespoň částečně se vyrovnat se světem prostřednictvím toho, co umí nejlépe – svých písní. Ikarus je působivé svědectví o nelehkém zápase.

****

CD 43:21

TRACKLIST
01 Já si to pamatuju, 02 Ty ptáš se mě, 03 Noe, 04 Píseň o příteli, 05 Ježíšek, 06 Co se to stalo, bratříčku, 07 Do dne a do roka, 08 Pro Martinu, 09 On se oběsil, 10 Ona je na mě zlá, 11 Prošel jsem hlubokým lesem, 12 Ostravian Pie, 13 Ikarus, 14 Sloní hřbitovy, 15 Mám jizvu na rtu

Saša Neuman
Zdroj: E-MUSIC