Jarek Nohavica se na nostalgickém albu „Poruba“ vrací do mládí
MUSICSERVER.CZ – 30. 11. 2017

Z nového alba „Poruba“ písničkáře Jarka Nohavici jsou cítit tradiční nosné pilíře celé jeho tvorby. Ať už je to ona nostalgie a vzpomínky na mládí, poetický pohled na život i hořkosladké glosování současného světa, vše doprovázené jeho charismatickým vokálem.

Zatímco úvodní píseň „Poruba“ může hudebním podkladem leckterého posluchače překvapit, zbytek novinky se nese v tradičním duchu bardovy tvorby s klidným, málokdy výbojným vokálem, harmonikou či klavírem. Titulní píseň vyčnívá, ať už oním až rádiovým podkladem, tak i přímým osobním vzpomínáním na autorovo mládí, které prožil právě v ostravské lokalitě zvané Poruba. V textu provází svého posluchače životem a střípky vzpomínek, kterého ho s rodným místem pojí. Vše podává s láskou, něhou a nezpochybnitelnou přesvědčivostí.

Do minulosti se písničkář vrací i v písni „Sako ze sametu“, kde jak název napovídá, se vrací do revoluční doby. O politiku se tu ale neopírá, spíš si pohrává s atmosférou naděje a jedinečností okamžiku. Třetí exkurzí do minulosti je odlehčenější „Tři rohy penalta“, kde Nohavica úsměvně porovnává současný profesionální fotbal s tím, který hrával na hřišti jako dítě. Znovu tu dokazuje, s jakou obdivuhodnou schopností umí skrze zdánlivě jednoduchý text přenést posluchače do požadovaného prostředí a doby.

Jak už to u písničkářů bývá i Nohavica má své odpůrce, kterým oponuje prostřednictvím své nejsilnější zbraně, a to písní. Ve skladbě „Lžou mi do očí“ je slyšet jistá hořkost, pramenící zřejmě z některých útoků na jeho osobu. Podobně může vyznít i jeden z nejvýraznějších momentů nahrávky, „Nájezdníci“, kde se pouští do glosování současné společenské (uprchlické) krize.

Za jeden z vrcholů lze spatřovat milou, zasněnou skladbu „Raz, dva, tři“, kde krásně porovnává každodenní lidské starosti s volností orlů a sokolů. A ač je „Poruba“ především niterným albem, najdou se i tradiční skočnější, vyloženě koncertní hity. Potěší tak svižné „Himaláje“ i odlehčenější „Černá Jáma“.

Jaromír Nohavica nahrál jedno z nejosobitějších a nejvážnějších desek. Přesto nepůsobí zahořkle nebo mrzutě. Naopak je z jeho současné tvorby cítit nadhled a smíření se všemi nešvary dnešní doby. Zas a znovu dokazuje, proč je naším nejvýraznějším současným písničkářem, neboť jeho poetika je i po letech nekonečně okouzlující.

 

Autor: Ondřej Hricko
Zdroj: musicserver.cz