Jaromír Nohavica hrál v Londýně, o němž napsal Babylon
MF DNES – 20. 11. 2004

Čtvrtečním večerem písní a povídání nadchl, rozesmál a místy dojal londýnské publikum písničkář Jaromír Nohavica.

„Jsou tu krásné české a slovenské aupairky,“ pochvaloval si Nohavica hned na začátku. „Kamarádi vždycky říkali, že musí přijít holky. Jak přijdou holky, tak kluci už dorazí taky, jako bodyguardi a jako sponzoři,“ popsal písničkář způsob, jakým se plní koncertní sály.

Nohavicovo krátké londýnské turné zahrnulo dva koncerty. Čtvrteční byl v polském středisku ve čtvrti Hammersmith a včerejší v Camdenu v rámci nepravidelných večírků, které pro Čechy a Slováky v britské metropoli pořádá agentura Štefana Krasňanského. „Publikum bylo promíchané,“ řekl Nohavica o návštěvnících prvního večera. „Češi a Slováci přivedli své známé. Podstatné však bylo, že to byl stejný koncert, jako když hraju doma.“ Tím měl na mysli Česko, Slovensko, ale i Polsko, kde se často pohybuje.

Jako první píseň čtvrtečního koncertu Nohavica zařadil Babylon, který napsal vlastně o Londýně, i když v něm tehdy ještě nikdy nebyl. Nyní je tu poprvé. „Daroval jsem první nahrávku své kamarádce, která jela do Londýna. Po návratu mi říkala, že chodila městem a hluboce cítila, že písnička je o Londýně. Některá místa světa by člověk měl navštívit. Tak trochu jsem si pootevřel dveře,“ řekl písničkář, ale o vlastních dojmech z Londýna nechce zatím hovořit. „Já bych chvíli počkal. Cítím, že to je silný zážitek, ale mám zkušenost, že až přijedu domů, tak se to usadí a nějakým způsobem to možná dokonce napíšu v písničce. Londýn je jiný, než jsem čekal. Nádherné, nečekaně poetické je metro,“ dodal Nohavica, který si v Londýně připomněl 15. výročí sametové revoluce. „Vždy si s pokorou vzpomenu na mnoho lidí, které si pamatuju z osmdesátých let a kteří si zasloužili, aby se toho velkého nadechnutí dožili. Svoboda a volnost, kterou teď prožíváme, je kolikrát bolestivá. Možná ne ke každému přívětivá. Ale je,“ dodal Nohavica, jehož desky se prosadily i na volném trhu. Loňské album Babylon si koupilo více než 80 tisíc lidí.

Zdroj: – (ČTK, vla)