Jaromír Nohavica na Colours of Ostrava
11. – 17. 7. 2009 – RŮZNÁ MÉDIA

Colours of Ostrava hlásí poprvé vyprodáno. „Zavinil“ to Nohavica
IHNED.CZ – 12. 7. 2009

Morcheeba a Stereo MC’s přilákaly spíš mladší generaci. Na Nohavicu přišli i starší lidé, mezi nimi mnoho místních.
Hudební festival Colours of Ostrava byl poprvé za osm let svého konání vyprodaný. V sobotu večer areál pohltil 22.000 lidí – jen o tisícovku méně než loni, kdy padl návštěvnický rekord. Sobotní noc patřila hlavně Jaromíru Nohavicovi a skupinám Morcheeba a Stereo MC’s.

„Tato kombinace hvězd zaplnila festivalový areál až k hranici únosnosti,“ řekl ČTK mluvčí festivalu Jiří Sedlák. Už při večerním vystoupení kultovní britské skupiny Morcheeba museli pořadatelé zastavit prodej jednodenních vstupenek. Lidé, kteří si přišli poslechnout jen Nohavicu a legendární Stereo MC’s, se na festival už nedostali.

„Tak veliký dav vytvořily především dvě skupiny fanoušků. Kapely Morcheeba a Stereo MC’s přilákaly spíš mladší generaci. Na Nohavicu přišli i starší lidé, mezi nimi mnoho místních,“ vysvětlil Sedlák.

Ostravský písničkář podle něj zaplnil při svém výjimečném koncertu hlavní scénu i její okolí nejvíce ze všech hvězd „barevného“ festivalu. Tisíce lidí rozezpíval hned druhou písní Zítra ráno v pět, většina z nich nepřestala s ostravským bardem zpívat až do konce jeho vystoupení.

Letité hity Nohavica prokládal novinkami, písně humorné smutnými. Během prvních minut vytvořil se svým publikem sehraný tým – lidé například aplaudovali ještě dříve, než začal zpívat píseň o Ostravě. Stačilo jen vyměnit kytaru za harmoniku.

„Jste skvělí. Strašně jsem se na tento koncert těšil. Ale že to bude tak nádherné, jsem netušil,“ svěřil se Nohavica publiku. Na jeho naléhání zahrál i čerstvou novinku, kterou složil na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech. Jeho „hudební fejetonek“ zpívaný v ruštině se objeví v pondělí na serveru www.virtually.cz. Na Colours Nohavica nebyl jen satirický, ale také rozverný. Lidem zazpíval mimo jiné i árii z jedné z Mozartových oper, které přebásnil. (…)

ČTK
Zdroj: iHNED.CZ

Polobůh Nohavica zazpíval a na Colours zaznělo: Vyprodáno!
IDNES.CZ – 12.7.2009

Sobotní dění na festivalu Colours of Ostrava přineslo hned několik „nej“. Týkala se počtu diváků i žánru a výrazu účinkujících. Pro většinového diváka byl králem dne Jaromír Nohavica, ale i fajnšmekři si přišli bohatě na své.

Nohavicovy perly i „perly“

Jak už bylo řečeno, středobodem celé soboty pro mnohé bylo vystoupení Jaromíra Nohavici. Začal skvěle, když prakticky beze slova začal pálit jednu z ozdob svého repertoáru za druhou (těmi své vystoupení posléze i prokládal), posléze věnoval až příliš času mluvenému slovu, kterým sice své věrné fanoušky pobavil, jeho doménou by přece jen měla zůstat písňová tvorba. (…)

Pan Nohavica se (opět) nelenil otřít o iDNES.cz, na což má jistě právo, jiná otázka je, zda toho má zapotřebí. Zvláště tam, kde je angažován jako písničkář, nikoli diskutér bez partnera. iDNES.cz nebude v žádném případě oplácet stejnou mincí. …)

Ondřej Bezr
Zdroj: iDNES

Colours (den třetí): Nohavica doma kraloval
I-LEGALNE.CZ – 12.7.2009

Třetí festivalový den se stal pro organizátory Colours of Ostrava svým způsobem historickým. Večer, ještě před vystoupením hlavních hvězd, kterými byli v sobotu kapely Morcheeba, Mercury Rev, Stereo MC´s a Jaromír Nohavica, totiž ohlásili vyprodáno. V tu chvíli již nebylo možné zakoupit další vstupenky a most, který spojuje areál Černá louka a scénu v podhradí, byl natolik vytížen, že musela být dočasně zavedena „kyvadlová doprava“. Rekordní počet návštěvníků, dle oficiálních zdrojů 22 tisíc, se však drobnými omezeními nenechal nikterak rozházet a užíval si i tak vskutku pohodové atmosféry. (…)

Na poněkud uvadající pozornosti publika se však jistě podepsalo i masové očekávání hřebu večera. Tím samozřejmě nebyl nikdo jiný než Jaromír Nohavica. Ten se nakonec stal nekorunovaným králem celého festivalu. Před davem, který na dvě hodiny neprodyšně zaplnil prostor podhradí a učinil tak přístupové cesty téměř neprostupnými, si písničkář počínal tak přirozeně jako před starými známými.

Ač svůj set sice zcela logicky postavil především na svých nejznámějších skladbách, které s ním sborově zpívalo mnohatisícové publikum, dovolil si přidat k lepšímu i několik perliček ze své tvorby, včetně ukázky svého překladu mozartovské arie. Jak pro diváky, tak pro samotného Nohavicu, šlo jistě o nezapomenutelný zážitek, jak sám písničkář během koncertu dojatě přiznal. (…)

Vojta Kostelecký / Dalibor Vik
Zdroj: i-legalne.cz

Colours online: Besídka se Sklepem a syrový Nohavica
KULTURA21.CZ – 12.7.2009

Sobota, tradičně nejnabitější den na Colours, byl zdaleka jen hudebním. V Domě knihy Librex se rozjela beseda se členy Divadla Sklep, aby pak pokračovala Besídkou na Divadelní scéně na Kališti. A přesto, že ostravský festival se tradičně profiluje jako přehlídka world music cizích krajin, největší úspěch sklidil při půlnočním vystoupení nezvykle syrový Jaromír Nohavica.
(…)
Vyvrcholením sobotního programu bylo vystoupení Jaromíra Nohavici na hlavní scéně. Ačkoliv Nohavica pochází z Ostravy, podařilo se ho přemluvit k účasti na Colours až po mnoha letech. Jeho první vystoupení na Colours bylo naplánováno na sobotu krátce po jedenácté večer. Nohavica vyšel na pódium před dobrých deset tisíc lidí a sám s kytarou a heligonkou předvedl set, který nebyl „jen“ typickou nohavicovskou zábavou typu Milionaře, co by na publikum zabrala stoprocentně. Bylo to mnohem lepší. Nohavica, patrně ne v úplně nejlepším rozpoložení, si vybral tu těžší variantu a podal několik písní s nezvykle tvrdým vyzněním. Snad nejsilnějším momentem byla skladba Já si to pamatuju z alba Ikarus („To už tu bylo, s tebou i bez tebe, já si to pamatuju, zasrané StB“), kterou Nohavica reaguje na mediální lynčování, jehož obětí se stal na základě informací o spolupráci se Státní bezpečností. A sklidil zasloužené ovace. Ukázalo se, že koncert nejúspěšnějšího českého písničkáře po dvou dnech plných world music . Jedinou vadou na kráse byla snaha některých návštěvníků „bavit se na Nohavicovi za každou cenu“. Tentokrát bylo ale potřeba více poslouchat než tleskat, pískat a pokřikovat. (…)

Petr Obrovský
Zdroj: KULTURA21.cz

Colours…Sobota i přes množství světových jmen patřila patriotovi Jarkovi
T-MUSIC.CZ – 12.7.2009

(…) Rekordní návštěvu Colours vůbec zcela jistě zařídil písničkář Jaromír Nohavica, který publiku naservíroval své nejznámější písně jako Když mě brali za vojáka, Kometa a nebo závěrečný Fotbal, který s ostravským zpěvákem odhulákal několikatisícový dav. Nohavica také představil dva své písňové fejetony, které týden co týden uveřejňuje na internetu. V předpremiéře tak fanoušci mohli slyšet jeho dojmy z filmového festivalu v Karlových Varech. K nejsilnějším momentům patřilo živé provedení písně se silným textem Mikymauz a Nohavicova odpověď Já si to pamatuju na Hutkovu skladbu Udavač z Těšína. Nechci v tomto článku hodnotit jejich spor, ale Colours od Ostrava ukázal, na čí straně jsou tisíce lidí. Ostravané svému Jarkovi rozumí. (…)

Danny
Zdroj: t-music.cz

Colours skončily. Byly úžasné!
DENIK.CZ – 13.7.2009

Vyprodáno. Cedulku s tímto nápisem museli v sobotu vpodvečer vyvěsit na stánky s prodejem lístků pořadatelé osmého ročníku Colours of Ostrava.

Festivalový areál zaznamenal rekordní účast – více než pětadvacet tisíc lidí. Největší nápor byl podle očekávání na hlavní taháky předposledního dne – Morcheebu a Jaromíra Nohavicu. Ostravskému písničkáři, který během svého půlnočního koncertu střídal kytarové písně s těmi říznějšími heligonkovými, tleskal doslova hustý prales zvednutých rukou. (…)

Martin Pleva
Zdroj: Moravskoslezský deník

Colours of Ostrava vypredaný, pričinil sa o to aj Nohavica
METOO.SK – 12.7.2009

(…) Kulminovalo to práve na koncerte posledného menovaného umelca, domáceho ostravského pesničkára Nohavicu, ktorý po 23:30 vystúpil na hlavnom Česká spořitelna stagei. Päťdesiatšesťročný muzikant sa uviedol piesňou Zítra ráno v pět, po ktorej nasledovala ďalšia klasika s názvom Těšínská. To, že Nohavica nie je len autorom starých piesní, ale je stále aktívnym pesničkárom, dokázal veselou novinkou Las Vegas. Po prvý raz ju zahral v apríli na koncertoch v pražskej Lucerne a v sobotu ju premiérovo predstavil aj doma na Morave. Okrem nej na žiadosť divákov odohral aj novú krátku pieseň v ruskom jazyku, ktorú napísal počas pobytu na Medzinárodnom filmovom festivale Karlovy Vary. Nohavica je známy svojim patriotizmom, láskou k rodnému kraju, miestnej krajine a preto si doma na festivale Colours of Ostrava, kde sa predstavil vôbec po prvý raz, nemohol odpustiť tematické skladby Ostravo, Ostravian pie či Přivozská puť. Na konci 90 minút trvajúceho vystúpenia svoj patriotizmus korunoval športovou klasikou Fotbal, v ktorej vyznáva svoju lásku ostravskému futbalovému klubu Baník. Už po polnoci koncert vrcholil hitmi Dokud se spíva a Kometa. „Na takýto koncert sa nezabúda,“ poznamenal dojatý Nohavica pri pohľade na 15-tisícové publikum spievajúce väčšinu piesní spolu s ním. Žijúca legenda českého pesničkárstva ukončila svoje vystúpenie už tradične melancholickou baladou Anděl strážný. (…)

Colours of Ostrava Jarka Nohavici
iREPORT.CZ – 17.7.2009

Osmý ročník Colours of Ostrava opět ukázal, jak barevná dokáže muzika být. Hlavními hvězdami letos byli Jarek Nohavica a Jamie Cullum. Na místě byl i náš kolega Marek Pros.

Ostravský festival kvete. Jakkoliv se mohla dramaturgie osmého ročníku jevit jako krok zpátky, opak se ukázal pravdou a do areálu Černé louky se letos vtěsnalo přes 20 tisíc lidí. Hlavním magnetem na domácí patrioty i přespolní byl jednoznačně Jarek Nohavica, kterému na Colours patřil nejprestižnější festivalový čas a místo – sobotní večer na hlavním pódiu. Bardovi s kytarou a tahací harmonikou se podařilo publikum roztancovat i dojmout, rozesmát i rozesmutnět. Jarek je totiž jako lahvinka dobrého vína, která s přibývajícími roky zraje, aniž by ztrácela na své chuti a plnosti. Nohavica má tu přednost, že dokáže skloubit folklórní přímočarost s intelektuálním patosem, takže podává témata o pomíjivosti života a těžkosti doby stylem, kterému rozumí i patnáctiletý puberťák, ale jenž neurazí ani studovaného filozofa.

A právě tato ambivalence Jarkovi pomohla hýbat a bavit ostravský dvaceti tisícový dav složený ze všech věkových skupin. Nohavica střídal nálady i tempa, nutil lidi skákat a svítit zapalovači. Zaznělo všechno podstatné (Až to se mnou sekne, Těšínská, Kometa, Zítra ráno v pět atd.) a půlku téměř devadesát minut dlouhého koncertu odzpívalo samo publikum. Atmosféře Nohavicova koncertu se vyrovnal snad jen Jamie Cullum, jehož fúze jazzu a popu okořeněná rockovou okázalostí fungovala jako divoká jízda na horské dráze. (…)

Marek Pros.
Zdroj: iREPORT.cz