Nohavica a Plíhal na turné
MF DNES – 29. 3. 2002

Koncertní šňůru k filmu Rok ďábla zahájili písničkáři na východě Moravy

Film Rok ďábla režiséra Petra Zelenky se na své pouti dostal do kin východní Moravy. Jeho uvedení provází koncertní turné písničkářů Jaromíra Nohavici a Karla Plíhala po deseti městech.

V pondělí zahájilo duo Nohavica – Plíhal své turné po českých a moravských sálech v uherskohradišťském klubu Mír. V úterý hráli v Ostravě a ve středu večer absolvovali dva koncerty na Malé scéně ve Zlíně. „Původně se měl uskutečnit koncert jen jeden. Zájem byl však tak veliký, že jsme s hudebníky dohodli ještě jeden termín na deset večer,“ říká Ivana Sýkorová z pořádající Agentury Velryba. Nakonec diváci zcela zaplnili sál i při druhém vystoupení písničkářů.

Jeden koncert přidali i pořadatelé v Brně, kde Nohavica s Plíhalem zahrají 13. dubna. Na své nynější šňůře hrají Jaromír Nohavica a Karel Plíhal jen na místech, která jim přirostla k srdci. „Rozhodli jsme se jet jen tam, kam nás táhnou hezké vzpomínky, kde se nám dobře hraje a kde nacházíme příjemné publikum. Když se podíváte na internetu na plán turné, nenajdete tam třeba Prahu. Je vám asi jasné proč,“ řekl na úvod koncertu Nohavica.

Kromě menších měst si muzikanti vybrali také menší sály, aby měli lepší kontakt s diváky. „Není nad kontakt z očí do očí,“ komentoval to Jaromír Nohavica před třemi sty diváky sedícími v temném hledišti Malé scény. Ke společnému koncertování s Karlem Plíhalem se Jaromír Nohavica dostal po dlouhých letech právě díky účinkování obou písničkářů ve filmu Rok ďábla. Šňůra se pro ně stala příjemnou vzpomínkou na doby, kdy spolu před lety objížděli folkové festivaly. „Seznámili jsme se v roce 1984 na Folkovém kolotoči ve vestibulu v Porubě. Myslím, že u bufetu. Měli tam chlebíčky se šunkou, vajíčkem a okurkou,“ vzpomíná s úsměvem Karel Plíhal.

Podtitul série koncertů Nohavici s Plíhalem je Úplně staré a úplně nové písně. Na více než dvouhodinovém vystoupení na Malé scéně tak zazněly písničky z celé Nohavicovy tvorby. Dostalo se také na hudební i slovní hříčky Karla Plíhala, které dokázaly pořádně rozesmát publikum a občas se na pódiu za břicho a za hlavu popadal i Plíhalův kolega Nohavica. „Tenhle vtip jsem fakt ještě neslyšel, Karel se vždycky vytasí s něčím novým,“ smál se a kroutil hlavou. Oba muzikanti v sále dokázali vytvořit opravdu pohodovou atmosféru. Karel Plíhal koncert zpestřil nejen svými vtipy a hravými básničkami, Jaromíru Nohavicovi vydatně pomáhal také svým kytarovým mistrovstvím. Hudba v podání dvou kytar byla plastičtější a Karel se občas namísto španělky chopil i elektrické kytary a pustil se do složitých vyhrávek. Ti, kdo na koncert přišli, nejspíš nelitovali. Snad ani Nohavica s Plíhalem totiž neví, kdy si zase spolu takhle zahrají. Možná to bude opět trvat léta.

Pavel Stojar