Nohavica zvedl lidi od televize
MF DNES – 5. 11. 1998

Litvínov – Recitál populárního folkového písničkáře Jaromíra Nohavici vyburcoval po dlouhé době k aktivitě litvínovskou posluchačskou obec. Jak se totiž v úterý večer ukázalo, je právě on tou osobností, která dokáže zvednout český televizní národ od zářících obrazovek – v litvínovském centru Citadela se na jeho koncertě tísnilo pět stovek příznivců, a ještě se na některé z nich nedostalo. „V den koncertu jsme měli posledních pět lístků, což se normálně nestává, takže někteří lidé opravdu přijeli a dovnitř se už prostě nevešli,“ potvrdila Lenka Fischerová, manažerka Citadely.

Dvouhodinový koncert představil divákům průřez tím nejlepším, co kdy Nohavica vytvořil, včetně písní z jeho posledních dvou alb – sólového Divného století a živé desky, nahrané na loňském turné s doprovodnou kapelou. Tentokrát ale písničkář odehrál celý večer sám a střídal jen kytaru s heligonkou, předávanou v jeho rodině z otce na syna už po několik generací. Na otázku, zda svůj příští projekt opět natočí sám nebo s muzikanty kolem sebe, ale Nohavica bohužel neodpověděl, stejně jako na žádnou jinou. „Všechno jsem už řekl,“ sdělil jen novinářům a jeho manažerka potvrdila, že rozhovory neposkytuje. Nohavica začínal jako písničkář až na začátku osmdesátých let. Předtím psal texty pro jiné, mezi nejznámější patří třeba Má lásko, voníš deštěm, který nazpívala Marie Rottrová. Jeho tvorbu ovlivnil Karel Kryl, ale také Bulat Okudžava s Vladimírem Vysockým, jejichž texty bravurně přeložil z ruštiny a ve svých písních se na jejich díla poměrně často odkazuje.

Výborná muzika a kombinace inteligentních, hlubokých, místy lechtivých, ale hlavně lidských Nohavicových textů, se tak klenou nad společenskými systémy a jejich tematickými škatulkami. To je asi i největší důvod oblíbenosti písničkáře, na jehož koncertě se nejednou potká zarytý rocker s vyznavačem dechovky i unylým středoproudařem.

(kal, tit)