Ostravané Nohavicovu medaili od Putina neřeší, jeho koncert vyprodali
DENIK.CZ – 26. 3. 2022

Narváno bylo na pátečním koncertu Jaromíra Nohavici v ostravském Domě kultury Poklad, kam se písničkář vrátil s dovětkem, že tady před 40 lety všechno začalo. Do Ostravy dorazily i jeho polské fanynky.

„Dobrý večer, tak jsem tady zase. Po čtyřiceti letech.“ Takto se v pátek večer přivítal s diváky v zaplněném sále DK Poklad v Ostravě-Porubě písničkář Jaromír Nohavica. Vysvětlil, že v přesně v tento den, 25. března roku 1982, tam odehrál své první veřejné vystoupení na Folkovém kolotoči. A stejně jako tehdy i tentokrát hrál a zpíval před nabitým sálem.

Toto Nohavicovo ostravské vystoupení se plánovalo více než rok a zájem byl podle mluvčí KD Poklad Terezy Zgabajové obrovský. Vyprodáno bylo během patnácti minut.

Ostravané „svého“ Nohavicu chtějí

Zatímco například v Uherském Brodě, v Olomouci nebo i v Polsku organizátoři Nohavicovy koncerty rušili kvůli tomu, že zpěvák odmítl vrátit na protest proti ruské okupaci Ukrajiny medaili, kterou v roce 2018 dostal od ruského prezidenta Vladimíra Putina, v Ostravě si Nohavicu chtěli jeho příznivci užít a politiku neřešili.
Hudebník se koneckonců proti válce již veřejně vyjádřil a odmítl ji. Výtěžek z ostravského koncertu se také rozhodl věnovat na pomoc Ukrajině.

„Že má medaili od Putina? Tak má a co? Přišel jsem na koncert, neřeším politiku,“ řekl Jaroslav Zelinka, který s sebou vzal přítelkyni, která zpěváka slyšela naživo poprvé.

Touha vidět a slyšet Jaromíra Nohavicu na koncertě byla silnější než debaty o tom, jak se má dotyčný zachovat a zda má vracet medaili od ruského prezidenta, který je mnohými veřejně označován za válečného zločince. „Jsme jeho fanynky. Ale takové, řekla bych z gauče. Na jeho koncertě jsme poprvé, těšíme se a nějakou medaili neřešíme,“ řekla Dáša Vagnerová, jedna z trojice Nohavicových fanynek.

Písně nejstarší i nejnovější

Nohavica připravil své výroční vystoupení jako průřez 40 lety své tvorby. „Tento koncert jsem koncipoval tak, že si budeme prohlížet jakové takové album, ve kterém jsou fotografiemi mé písničky. Já vám je budu ukazovat tím, že je zazpívám,“ řekl písničkář.

Zazněly tak písně od těch nejstarších až po nejnovější. Jako první dokonce i ta, kterou v Pokladu zpíval před 40 lety – Setkání s A. S. Puškinem. Každou píseň Nohavica doprovodil krátkým komentářem, a u některých přiblížil i dobu a okolnosti jejího vzniku. V první půli koncertu zazněly starší věci, které složil do roku 1989, poté se jelo od 90. let po současnost, včetně závěrečné písně Poruba v rapové úpravě.

Na koncert přijely až z Varšavy

Právě Poruba je oblíbená skladba Polky Anny, která s kamarádkou Alicjou přijela na Nohavicův ostravský koncert až z Varšavy. „Ve Varšavě byl jeho koncert zrušený, tak jsme si řekly, že vyrazíme do Ostravy. Jsme rády, že jsme sehnaly lístky. Alicja je na koncertě potřetí, já Nohavicu naživo ještě neslyšela. Když jsem měla jít na jeho koncert poprvé, tak jsem si týden před tím zlomila žebro při pádu na kole. Podruhé jsem dostala dva dny před koncertem covid a pak zrušili varšavský koncert, který měl být 1. dubna. Takže teď jsem tady a nic mě nezastaví, ani medaile od Putina,“ svěřila se Nohavicova fanynka Anna.

Hudebník prozradil, že si nechal ostravský koncert nahrát a za pár dní ho prý pověsí na internet. Další šanci vidět a slyšet Jaromíra Nohavicu naživo budou mít návštěvníci letošního Folkového kolotoče, který v KD Poklad proběhne v červnu.

Autor: Tomáš Januszek
Zdroj: denik.cz