Písničky přijdou samy, jen je třeba je zapsat
JEDNOTA 38 (CHORVATSKO) – 8. 10. 2011

Bylo to trochu jako v písničce Do dne a do roka: když se ze sluncem ozářené terasy Svazu Čechů rozlehl hlas Jaromíra Nohavici, chvíli jsme se ptali „zda je to opravdu, anebo jenom tak, naoko…“ A bylo to opravdu. Opravdu k nám přijel proslulý český písničkář, opravdu tady bude zpívat, a opravdu si to on v dobré náladě vesele povídá se svými hostiteli.

Vzhledem k tomu, že je vůbec poprvé nejen v Daruvaru, ale také v Chorvatsku, a že pozvání vyslyšel především kvůli české menšině, pořádali organizátoři besedu s Jarkem Nohavicou, aby se všichni vzájemně seznámili.

Na začátku setkání v zcela plné vstupní síni Svazu Čechů a Jednoty, potom co iniciátor akce, český učitel Jiří Krejčí, oslovil přítomné, čekalo hosta zajímavé překvapení – místní rokový hudebník Marko Štromajer zazpíval jeho píseň Mařenka v chorvatském překladu. Zároveň hrál na kytaru a doprovázela ho Julijana Delačová na flétně. Šlo o překlad novináře Jednoty Maty Pejiće, který potom sám přečetl chorvatský překlad písně Sarajevo.
„Já písničky vlastně nepíšu, přijdou samy, jen je třeba je zapsat,“ řekl autor, který potom odpovídal na otázky. Povídal o sobě, o Chorvatsku, o kterém ví moc málo, ale ví o zdejších písních, a zazpíval „Sinoć kad je pao mrak“. V hodinovém programu se hojné publikum dozvědělo o životě a tvorbě písničkáře, o jeho hudebních kořenech, politických a jiných názorech, o tom, co píše a jak. Představil polského akordeonistu Roberta Kuśmierského, s kterým koncertuje už několik let. Spolu přednesli několik písní. Setkání pokračovalo nekonečným fotografováním s fanoušky, podepisováním cédéček a knih, a rozhovorem s novináři, ale předtím přišlo ještě jedno překvapení – děti z české mateřské školy zazpívali Jarkovi Nohavicovi jeho písničku Tři čuníci.
Všichni reagovali tak, že bylo zřejmé, že i ti, kteří dosud o Nohavicovi moc nevěděli, dostali chuť poslechnout si jeho večerní koncert, a že koncert bude výjimečnou událostí.

Mato Pejić
Zdroj: Jednota