Vy ste ešte neboli na Nohavicovom koncerte?
Jaromír Nohavica v Brne v Sone – report
DROZDOVBLOG.WORDPRESS.COM – 23. 2. 2015

Čo si budeme hovoriť (písať)? Jaromír Nohavica je neuveriteľný zjav a osobnosť českej hudobnej scény, ktorého rozmer ale českú hudobnú scénu o dosť presahuje. Jeho popularita siaha totiž aj na Slovensko, do Poľska a možno aj ďalej. Na rozdiel od iných aj veľmi známych “legiend” by som si dovolil tvrdiť, že v prípade pána Nohavicu ide o popularitu získanú kvalitnou tvorbou a výborným hudobným a osobným prejavom bez nutnosti použitia klasického komerčne-hudobného marketingu či už v minulosti alebo súčasnosti.

Na Jaromírovi Nohavicovi som bol dovedna už štvrtýkrát. Prečo toľkokrát? Pretože ma mrzí, že som nebol viackrát. Každý koncert bol trochu iný. Zažil som koncert pod holým nebom na Trenčianskom hrade s Radkem Pobořilem z Čechomoru. Sólový, jednoduchý koncert na trenčianskej Pohode. (A o to krajší – kde inde by ste videli mladých a starých, vlasatých a vyholených, metlákov a punkerov a neonacistov ako sa spolu držia pomaly v objatí a všetci spievajú Kometu?) Videl som koncert v trenčianskom Dome Armády s Robertom Kusmierskim a teraz tento v Brne, v Sone, 19.02.2015. Nohavica v Brne v niekoľkých dňoch odohral sériu koncertov. Po lístkoch sa doslova zaprášilo. Mal som jediné šťastie, že kamarát kúpil dva lístky a druhá osoba mu to na poslednú chvíľu odriekla a tak som dostal túto úžasnú možnosť.

Aký bol koncert? Myslím, že tento koncert bol zo všetkých najintímnejší. Nohavica nechával väčšinu času ležať heligonku a venoval sa hlavne gitare. Doprevádzal ho vynikajúci Robert Kusmierski a špeciálny hosť Pavel Plánka, ktorého môžu poslucháči poznať z albumu Jaromír Nohavica & Kapela. Úžasné na týchto koncertoch mi príde to, že hoci som niektoré skladby počul asi aj na všetkých koncertoch, vždy bola skladba v trochu inom prevedení. A v tom je Jaromír Nohavica výnimočný. Mení sa. A robí to dobré. Vždy príde s niečim novým, s čím Vás prekvapí. Občas je to drobná zmena, niekedy je to nejaká zaujímavosť a niekedy jednoducho ide s dobou a zakomponuje do svojho prejavu a do svojich skladieb moderné prvky.

Moderné prvky sa prejavujú celkovo v jeho profesionálnej aktivite. Netreba zabúdať, že Nohavica je veľmi aktívny na internete, má pravidelne aktualizovanú web stránku. Svoje albumy vydáva (niekedy iba) v elektronických distribúciach a k niektorým skladbám dokonca vytvára vlastné jednoduché klipy (nájdete na jeho stránke). Aj na tomto koncerte aspoň mňa príjemne prekvapil, keď odohral zopár skladieb na basgitaru, doprevádzaný Robertom na akordeóne a Pavlom na perkusiach. A jednu staršiu skladbu dokonca iba odrapoval! Neviem, či nejaký folkový interpret by si toto dovolil. Predstavte si rapujúcich Nedvědov… Výber miesta bol tiež dobrý. Atmosféru koncertu výborne dotvorila akustika novej sály Sono. Dobrá hudobná sála je vzácna vec. Ale späť ku koncertu:

Prejav bol jednoducho perfektný. Neviem si vybaviť veľa hudobníkov, ktorí by sa charizmou na pódiu vedeli Nohavicovi vyrovnať. Jaromír Nohavica miluje hrať pre dobré publikum a publikum miluje, keď Jaromír Nohavica hrá. A preto je asi každý jeho koncert taký dobrý. Samozrejme bol by hriech nespomenúť Roberta Kusmierskeho, výborného akordeonistu a klavíristu, ktorý sa s Nohavicom jednoducho našiel a na pódiu ich zdobí skutočná hudobná chémia. Hosťovanie Pavla Plánku bolo príjemným rozšírením a vďaka tomu bol priestor pre zaujímavejšie aranžmány skladieb. K tomu špecifický humor pána Nohavicu, ktorým vie odľahčiť a doplniť každé vystúpenie a máte skutočne kompletnú šou na celý večer. To som ale nazval zle. Vystúpenie Nohavicu nie je šou. Je to umelecké dielo.

Je to umelecké dielo výnimočného umelca vytvorené a venované s láskou pre poslucháčov. A to sa už vidí čoraz menej. Je to zážitok, na ktorý sa nezabúda. Preto sa spýtam. Už ste boli na koncerte Jaromíra Nohavicu? Neboli?! Choďte! Proste choďte!

Koncert hodnotím 10 z 10, pretože tu skutočne nie je čo vytknúť.

Autor: Matej Drozd
Zdroj: drozdovblog